Szelencevászon – Megmaradt Alice-nek
Nem vagyok jóban
a filmekkel, valamiért sajnálom rá az időt. A sorozat már más téma, mivel egy sorozat
epizód jóval rövidebb egy filmnél, és 40 percig még én is képes vagyok a
fenekem ülni egy helyben. Éppen ezért, a sajtkukacságom és az „idősajnálat”
miatt csak nagy ritkán nézek filmeket.
Időről időre azonban
vannak kivételek, mint például a Megmaradt Alice-nek, az Oscar-díjas Julianne
Moore főszereplésével.
A könyvről,
amely alapján a film készült, már többször áradoztam a Szelencén. Készült
belőle Szelencepolcos bejegyzés, említettem az októberi Szelencekedvencek
között, és most újra felbukkan a Szelencevászon keretein belül.
Minden olyan
filmnek félve, popcorn nélkül ülök neki, ami egy olyan könyv alapján készült,
amit már olvastam. Mint minden tisztességes olvasó egy könyvrandevú alatt a
fejemben megelevenednek a szereplők, és ha tetszik amit olvasok, akkor bizony a
szereplőkkel együtt lélegzem. Lisa Genova Megmaradt Alice-nek c. regénye pont
ilyen élményt adott – kíváncsi voltam a végére, ugyanakkor nem szerettem volna
a végére jutni. Minden könyvmoly érti a problémát, igaz? Mivel a könyvélmény
rendkívül pozitív volt, izgatottan vártam, hogy a film milyen érzéseket vált
majd ki belőlem.
Julianne Moore
alakítja a film főszereplőjét, Alicet. Moore életművében egyaránt találunk drámai
alkotásokat, és limonádé „nem kell rajta gondolkodni filmeket” – szerencsére a
Megmaradt Alice-nek az első kategóriába sorolható, így az én ízlésemnek
műfajilag telitalálat.
„Nagyon sajnálom,
hogy beteg vagyok. A gondolatát sem bírom elviselni annak, ami még rám vár.
Képtelen vagyok arra gondolni, hogy egy nap majd rád nézek, látom azt az arcot,
amit annyira szeretek, és nem fogom tudni, ki vagy.”
Moore csodálatos
viszi a hátán a filmet, szinte fürdőzik az Alzheimeres családanya, professzor
szerepében, míg a többi szereplő egy-két kulcsjelenetet leszámítva finoman
asszisztált Moore jutalomjátékához. Az együtt töltött kicsit több, mint másfél
óra alatt láttam mindent a képernyőn, amit a könyv olvasása során már a lelki
szemeimmel is láttam: az őszinte mosolyt, a fájdalmas felismerést, és önmaga
marcangoló gyászolását. A film nagyon igyekezett megjeleníteni azt, amit Genova
olyan sebészi precizitással írt körül a regényben: Alice minden nap elveszít
valami a múltjából, és saját magából is. Tulajdonképpen a regény esszenciája is
pontosan ez – az elkerülhetetlen változás, és szellemi leépülés dokumentációja.
Szerencsénkre a
könyvhöz nagyon hasonlóan a film nem tolakodóan, nem is erőszakosan nyomja az
arcunkba a főszereplő leépülését, nincsenek hatalmas, krokodilkönnyeket hullajtó
drámai jelenetek, amitől művinek hatnának a szívbemarkoló jelenetek.
Egy hosszantartó
betegség, alapjaiban képes megrengetni egy családot. Változik az egymáshoz való
viszony és hozzáállás, a betegségtől függően a család dinamikája. Aki eddig
aktív volt, most nem hagyható felügyelet nélkül. Aki eddig a hátán vitte a
családot, most segítségre szorul.
Szerencsére a könyvben
az Alzheimer okozta problémák leírása mellett az írónő nagy hangsúlyt fektet a
férj-feleség, illetve az anya-gyermek kapcsolat bemutatására.
Alec Baldwin -aki
a Alice férjét John alakítja-, pontosan tudja hol van a helye ebben a drámában.
Szinte láthatatlanul asszisztál Moore játékához, azonban a filmbeli karakterből
hiányzik az a fajta makacsság, és erősség, amivel a könyvben találkoztam.
Alice három
gyermeke közül Lydia az, aki meghatározó szerepet játszik a könyvben és filmben
egyaránt. Legnagyobb bánatomra Lydiát Kristen Stewart alakítja, akit én
alapvetően nem kedvelek. Többen próbáltak már meggyőzni színészi nagyságáról és
tehetségéről, de kezdem azt hinni, hogy én minden alkalommal másik filmet nézek
mint az ismerőseim, ugyanis én nem látom benne azt a hatalmas tehetséget, amit
többen igen.
Megnyugtatok mindenkit, Stewart szája itt is minden adandó
alkalommal nyitva van amikor megjelenik a színen, és szinte semmit nem sikerül
átadnia abból az anya-lánya ellentétből, ami alapvetően meghatározza a
könyvben Alice és Lydia kapcsolatát. Lydia mint színésznő nem érdeklődik a felsőoktatás iránt, Alice azonban szeretné,
ha lánya diplomát szerezne – örök ellentét ez kettejük között, kimeríthetetlen
vitaforrás, ami a könyvben csodálatosan átjön, a filmben azonban elhanyagolható
mellékszállá silányul.
Mindent
összevetve önmagában a Megmaradt Alice-nek erős film, Julianne Moore pazarul
alakítja a szerepet, távolról is csak gratulálni tudok az Oscar-díjhoz!
Mindezek
ellenére, mint megszállott könyvmolynak ki kell mondanom az ítéletet: a könyv
ebben az esetben szívemnek kedvesebb, mint a könyv.
Kíváncsi vagyok a véleményetekre!
Volt szerencsétek a könyvhöz, vagy a filmhez? Melyik tetszett
jobban?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves Szelencenyitogató!
Köszönöm, hogy időt szántál rám, és megosztottad velem a véleményedet!