Szelencvászon
- Szelencefélsiker
Kramer
kontra Kramer
Többször
említettem már, hogy a filmnézés nem igazán tartozik a kedvenc elfoglaltságaim
közé – vagy nem tudok végigülni nyugton két órát, vagy nincsen összefüggő két
órám, hogy megnézzek egy filmet. Az időhiány vagy a „kikapcsolom mielőtt
leragad a szemem” érzés miatt sokszor előfordul, hogy egy filmet
sorozatszerűen, két-három-négy, vagy hosszabb filmek esetében öt részletben
nézek meg.
A mai Szelencefélsikerben
a Kramer kontra Kramer lesz terítéken, ami rögtön két listapontban is megállná
a helyét: szerepel az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz listán,
illetve 1980-ban elnyerte a legjobb filmért járó Oscar szobrot is.
Ha kíváncsiak
vagytok, hogy tetszett a film, nyissátok ki a mai Szelencét !
A Kramer kontra
Kramer meglepő módon egy Kramer nevű amerikai házaspárról szól. Mondhatni
teljesen klasszikus felállásban az édesanya (Meryl Streep) neveli otthon a cuki
szöszke hat év körüli kisfiúkat Billyt (Justin Henry), még a reklámszakmában
tevékenykedő édesapa (Dustin Hoffmann) keresi a kenyérrevalót.
Egy nap azonban
a takaros kis feleség úgy dönt, hogy önállóságra vágyik, összepakol, és elhagyja
a férjét, és a gyermekét. A férje abban a pillanatban rászakad minden, a
munkája mellett az ő nyakába szakad a házimunka, a gyerekfelügyelet, a
reggeli-ebéd-vacsora készítés, egy szóval minden. Az első hetekben minden
nagyon döcögősen megy, a reggeli bundáskenyérben több a tojáshéj mint a kenyér,
és az apa-fia kapcsolat is olyan döcögős, mondhatni idegen. Természetesen a
helyzet javul, apa és fia is teljesen jól felveszik egymás ritmusát, csiszolódnak,
összerázódnak, kapcsolatuk jóval szorosabbá válik, mint annak előtte.
Nem ilyen rózsás
a helyzet azonban a férj munkahelyén, mivel a főállású apaság, és a rengeteg
teendő a munka rovására megy, így Tedet menesztik szinte abban a pillanatban,
ahogy megfeledkezik egy igen fontos határidős munkáról. A munkanélküliség
mellett azonban akad még egy probléma: felbukkan Billy anyja, Joanna, aki ismét
magához akarja venni a kisfiút.
Kramerek
ügyvédhez fordulnak, megkezdődik a válóper, és a válóperrel járó szokásos
mocskolódás. Tárgyalás tárgyalást követ, és a bíróságon mindkét fél igyekszik
aláásni a másikat, hogy neki ítéljék a gyereket. Az ügyvédek szétcincálják a
tanúkat, a két szülő pedig kétségbeesetten igyekszik bizonyítani azt, hogy ő a
jobb szülő – ami az egyik oldalnak pro, az a másiknak kontra. Könnyek,
feszültség, düh, harag, minden sérelem a felszínre kerül, és néhány pillanatig
az ember azt hiszi, ezt az ellentétet egyszerűen nem lehet megoldani.
A bíró azonban
mégis meghozza a döntését, és az édesanyának ítéli a kisfiút, amitől az édesapa
teljesen összetör. Az összetörés nem tart azonban sokáig (nem is tarthat,
hiszen lassan a film utolsó tíz percénél járunk), hiszen el kell magyarázni
Billynek, hogy miért kell ezután a mamájánál laknia. A film egyik legszívszorítóbb
beszélgetése ez, Billy és Ted sétálnak a parkban, ahol az apa gyereknyelven
magyarázza a válást, a kisfiú pedig zokogva a hétköznapi dolgokról
kíváncsiskodik. Hol fog aludni? Hol lesznek a játékai?
Eljön Billy költözésének
a napja, és a történet nem várt fordulatot vesz: Joanna lemond Billy
felügyeleti jogáról, és belátja, hogy a kisfiúnak az apjánál a helye.
Snitt.
Vége.
Stáblista.
A Kramer kontra
Kramer régóta szerepelt a „szeretném majd egyszer megnézni” listámon, néhány
évvel ezelőtt a könyvet is elkezdtem olvasni, de félbehagytam. Ha röviden
kellene megfogalmaznom a véleményemet, azt mondanám a film összességében
tetszett. A történet (sajnos) hétköznapi, két szerető szülő küzd az egyetlen
gyerekük felügyeleti jogáért, és egyikük sem riad vissza az eszközöktől még
akkor sem, hogyha éppen úgy kell összekuporgatniuk minden centet az ügyvédi
munkadíjra. Ugyanakkor annyira keserű az egész – látni azt, hogy két ember akik
egykor szerették egymást és közösen felelősséget vállaltak egy új életért,
képesek ilyen acsarkodásra.
A színészek,
Meryl Streep és Dustin Hoffmann zseniálisak, Streepnek szinte erőlködnie sem
kell, annyira természetesen „kisujjból” hozza a megtört anya karakterét,
miközben Hoffmann parádézik a mindenhol mindenben helytálló apa szerepében.
Ha van rá
lehetőségeteket, mindenképpen nézzétek meg a filmet. Ha elvált szülők gyereke
vagytok akkor azért, ha nem, akkor azért.
Esetleg
láttátok a filmet?
Láttam, többször is. Suliban tananyag is volt, több órán át elemeztük az ügyet. :D
VálaszTörlés