2015. október 15.

#56 Szelencegondolat - Európai Újraélesztési Nap – Restart a Heart Day


Emlékszem középiskolás kölyökkoromban minden egyes matek és kémia óra előtt feltettem a kérdést, hogy "Mikor fogok én logaritmust számolni, vagy molekulákról társalogni egy baráti társaságban?" - bár akkor azt hiszem nem fogalmaztam ennyire cizelláltan.
Megtanultam -jól, vagy kevésbé jól-, mert meg kellett tanulni, és közben azzal nyugtattam magam, hogyha az iskola az életre készít fel, akkor én bizony nem félek a haláltól. Tanultam teljesen feleslegesnek gondolt dolgokat, tanultam hasznos dolgokat, és tanultam olyan dolgokat, amelyek nem nélkülözhetetlen részei az életemnek, mégis jó érzés tudni. 
Mégis felmerült bennem a kérdés, hogy mi a helyzet azokkal a dolgokkal, amelyeket tudni szeretnék, de az iskolában nem tanítottak meg...? 


Néhány évvel ezelőtt, egy iskolai feladat kapcsán kerültem közelebbi kapcsolatba édesanyám egyik kollégájával, dr. Ruszkai Zoltán aneszteziológus-intenzív terápiás szakorvossal, és a Somnus 2010 Bt-vel.
A cég elsődleges profilja szerint újraélesztés tanfolyamokat szerveznek egészségügyi szakdolgozók, és laikusok számára - így kerültem tehát kamerával, és segítséggel felszerelkezve egy újraélesztés tanfolyamra. 

A nap során alapvető új információkat szereztem, a nap végére pedig Ruszkai doktor a kollégáival karöltve megcáfolta az összes Vészhelyzetből és Grace Kliniából "tanult" praktikát. Tudtátok például, hogy a defibrillátort nem szabad összedörzsizni, mert megcsap az áram? Vagy azt, hogy újraélesztés után kötelező mellkas röntgent készíteni, hogy megtudják sérült-e borda a reanimálás alatt? És azt, hogy sok helyen Mona Lisa képmásával illusztrálják azt, hogy milyen gyógyszereket kell adni a betegnek? No és tudtátok-e, hogy a Bee Gees Stayin' alive ritmusa megegyezik az mellkaskompresszió nyomásának ritmusával?
Angliában egy rövid és velős videóban Vinnie Jones, itthon pedig Csuja Imre mutatja be, hogyan kell helyesen újraéleszteni.



Holnap, azaz október 16-a az Európai Újraélesztési Nap, amelynek keretében a Somnus Med, és Ruszkai doktor a Vecsési Market Central Ferihegyi parkolójában ingyenes programot szervez - és őket ismerve, remek lesz!
Tehát, akinek van kedve és ideje, vagy érdeklődik az egészségügy iránt, annak szívből ajánlom a holnapi ingyenesen látogatható programot, a Facebook eseményt itt találjátok.



Kedvcsinálónak megosztanám a dunaujvaros.com oldalon található cikket azokról a dunaújvárosi középiskolás srácokról, akik újraélesztették osztálytársukat, aki futás közben lett rosszul.
A cikket ide kattintva tudjátok elolvasni. 
Végezetül idebiggyeszteném ezt a kis videót is, amit Ruszkai doktor is mindig megmutat - a férfiak nagy, a nők kevésbé nagy örömére...



2 megjegyzés:

  1. Énekelve újraéleszteni ... Vicces lehet, de nem túl életszerű :D Viszont marha jó ez a szám :D :p

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem a gyakorlatlanoknál életszerű a Stayin' alive dúdolása a kompresszió közben. Jártam olyan tanfolyamon, ahol az oktató direkt kérte, hogy nyomás közben dúdolj, mert így biztosan tudod tartani a ritmust :]

      Törlés

Kedves Szelencenyitogató!

Köszönöm, hogy időt szántál rám, és megosztottad velem a véleményedet!