WorldPressen
jártam, jóformán semmit nem láttam – ezzel a tömör és velős kínrímmel tudnám
összefoglalni az idei WorldPress Kiállításon szerzett tapasztalataimat.
Minden
évben izgatottan várom a WorldPress Sajtófotó kiállítást – minden évben új
képek, új nézőpontok, új emberi sorsok elevenednek meg a Néprajzi Múzeumban. Az
idei kiállítás –kimondom- hatalmas csalódás volt.
Néhány
évvel ezelőtt az ember még talált valami igazán értékelhetőt, valamit lelket
megérintő témát a World Pressen, azonban én már tavaly és idén is úgy éreztem a
kiállítás célja, hogy az egy képre jutó hullák száma minél magasabb legyen. A
veríték, a vér, a képekről üvöltő nyomasztó halálhörgés volt az idei WorldPress
névjegye. Félreértés ne essék, nem vártam rózsaszín unikornisokat, akik egymás
sörényét fésülik egy almafa tövében – egyszerűen annyit vártam, hogy a háború
szörnyűségei mellett felhívják még
valamire a figyelmet.
A
kiállítási terület túl zsúfolt – nem a képek nagysága, sokkal inkább a hely
szűke miatt. Ráadásképpen a kihelyezett képekből sikerült olyan szűk
labirintusrendszert építeniük a szervezőknek, hogy egy-egy kép előtt az egy
négyzetméterre jutó emberek száma lazán meghaladta egy kisebb falu
össznépességét. Ennek fényében, az elmúlt hatvan év válogatott díjnyertes WP
kiállításról a küszöbnél visszafordultunk, esélytelennek tűnt a fényképeket is
megnézni, és életben maradni egyszerre.
Minden fotókiállításon szomorúsággal tölt el, hogy az emberek többsége nem ismeri, vagy nemes egyszerűséggel fittyet hány a képnézegetés és a múzeumlátogatás kultúrájára. Elvégre a kiállított fotókat csak és kizárólag a képtől 10 centiméterre állva lehet látni, fél méterről-méterről már nem. Közben természetesen elmaradhatatlan a képpel való és barátnővel való selfiezés, és az azonnali posztolás minden létező közösségi oldalon. Gyakorlottabbak fél kézzel selfiezve másik telefonnal a kecses kacsóban elújságolhatják mindenkinek, hogy ők bizony múzeumban vannak.
Minden fotókiállításon szomorúsággal tölt el, hogy az emberek többsége nem ismeri, vagy nemes egyszerűséggel fittyet hány a képnézegetés és a múzeumlátogatás kultúrájára. Elvégre a kiállított fotókat csak és kizárólag a képtől 10 centiméterre állva lehet látni, fél méterről-méterről már nem. Közben természetesen elmaradhatatlan a képpel való és barátnővel való selfiezés, és az azonnali posztolás minden létező közösségi oldalon. Gyakorlottabbak fél kézzel selfiezve másik telefonnal a kecses kacsóban elújságolhatják mindenkinek, hogy ők bizony múzeumban vannak.
A keserédes történethez hozzátartozik az is, hogy idén is az utolsó pillanatban, október
23-án estem be a kiállításra. Kettő óra körül még csont nélkül besétáltunk a
múzeumba, azonban egy-másfél óra elteltével, amikor kifelé igyekeztünk már
biztonsági őr terelte a múzeumlátogatókat, az érdeklődők pedig hosszú kígyózó
sorban vártak arra, hogy bejuthassanak a Néprajziba.
A
World Presses szerencsétlenségünk mellett azért szerencsénkre a Néprajzi Múzeum
emeletén a Pictorial Collective kiállítása is látható volt. Az ott látott képek
feledtették velem a WP-es kudarcot – nem véletlen, hiszen Stiller Ákos is a
kiállítók között volt. Aki valaha beszélgetett már velem a fotózásról, az
tudja, hogy megrögzött Stiller-Fazekas-Bánkuti rajongó vagyok, mert a képeikben
mindig megtalálom azt a pluszt, azt a szavakkal körülírhatatlan valamit, amitől
a szám is tátva marad.
Visszakanyarodva a Pictorial Collectivehez, a honlapjukon így
jellemzik magukat: „A Pictorial Collective magyar fotóriporterek
csoportja. Létrejöttét az motiválta, hogy olyan fotográfiai közösség
alakuljon, amelyben a tagok egymástól függetlenül, de egymást inspirálva
dolgozhatnak.
Mi, a PC tagjai hiszünk benne, hogy a fotográfusok tanúk és hírvivők. Fontos számunkra a mindennapi helyzetek, különféle problémák bemutatása egyéni véleménnyel és látásmóddal.”
Mi, a PC tagjai hiszünk benne, hogy a fotográfusok tanúk és hírvivők. Fontos számunkra a mindennapi helyzetek, különféle problémák bemutatása egyéni véleménnyel és látásmóddal.”
A fotográfusok között találjuk
Stiller Ákost, Urbán Ádámot, Ferenczy Dávidot, Móricz-Sajbán Simont, Hajdú D.
Andrást is.
Mindent összevetve
természetesen nem bántam meg, hogy elmentem a WorldPressre – megrögzött WP és
MSF rajongóként nem is bánhatnám, ugyanakkor örömmel töltene el, ha a
kiállított képekből nem építenének labirintust, és egy jóval tágasabb helyet
találnának a kiállításnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves Szelencenyitogató!
Köszönöm, hogy időt szántál rám, és megosztottad velem a véleményedet!