Szelencevászon
– Szelencefélsiker
Acélmagnóliák
Nem tudom ti
hogy vagytok vele, az én életemben vannak olyan könyvek vagy filmek, amiknek a
címét már számtalanszor hallottam, de fogalmam sem volt arról, hogy miről is
szólnak pontosan. Ékes példája ennek az Acélmagnóliák, aminek a címét hallottam
ugyan, de a történetet, és szereplőgárdáját teljes homály fedte.
Egyik este,
amikor az IMDB-t böngésztem olyan filmeket kutatva, amelyek 1989-ben készültek,
ismét megláttam a címet, és azonnal tudtam, ezúttal mindenképpen meg kell
tudnom miről is szól valójában.
Ha kíváncsiak
vagytok, miről szól az Acélmagnóliák, és hogy tetszett a film, nyissátok ki a mai Szelencét !
Nyomokban mogyorót és spoilert tartalmaz!
Ólmos amerikai
kisvárosban vagyunk, ahol az egyik házban mégis nagy a tüsténkedés, ugyanis
Shelby férjhez megy. Anyja, M’Lynn próbál mindent a kezében tartani, terelgeti
a felszolgálókat, próbálja megemberelni a két rakoncátlan fiát, utasítja a
férjét hogy kergesse el a károgó madarakat, és próbálja Shelbyben is tartani a
lelket.
A készülődés
szerves részeként felkeresik a helyi szépségszalont, ahol esküvőtől függetlenül
minden héten összegyűlnek, hogy a többiekkel –a tulajdonossal Truvyval, a
gazdag öregasszonnyal Clairerel, és az antiszociális Ouiserrel megtárgyalják az élet nagy dolgait, legyen szó
férfiakról, receptről, vagy éppen növénygondozásról. Ebbe a társaságba cseppen
bele Annelle is, a szépségszalon új alamuszinyuszi dolgozója.
Bár mindegyik nőnek teljesen más az egyénisége, a
családi háttere is, mégis összeköti őket valami, amit barátságnak éppen nem
neveznék, inkább valamiféle véd és dacszövetség ez – mindig éppen annyira
állnak a másik mellett, amennyire a másiknak erre szüksége van.
Miután Shelby férjhez megy (egy tipikus ’80-as évek
beli hajkölteménnyel egy habcsók ruhában), a nők továbbra is a szépségszalonban
találkoznak.
Ez az a hely, ami „férfimentes övezet”, ami összeköti őket, és ami
ott elhangzott, az ott is marad. Hol máshol, ha nem ezen a helyen tudnánk meg,
hogy Shelby cukorbeteg, és az orvosa éppen az esküvője előtt közli vele, hogy
túl kockázatos lenne számára a gyermekvállalás. Hatalmas törés ez egy nő
életében, és itt is megmutatkozik, hogy egy nő két dologér hajlandó mindenre:
hogy gyereke legyen, és hogy ne legyen gyereke. Shelby a nők első táborát
erősíti, és egy nap boldogan újságolja, hogy várandós.
Az anyja tajtékzik – nem akarja elveszíteni egyetlen
lányát, és ez a konfliktus innentől kezdve rányomja a bélyegét a kapcsolatukra.
Szerencsére Shelybe egészséges kisfiúnak ad életet, és úgy néz ki Damoklész
kardja sem lebeg már a fejük felett, amikor Shelby veséi felmondják a
szolgálatot, transzplantációra szorul. Édesanyja felajánlja neki az egyik
veséjét, egy darabig boldogan is élnek, ám a lány egyik nap rosszul lesz,
kórházba szállítják, és kómába esik.
Hosszú hetek telnek el így, anyja nem mozdul az ágya
mellől. Végül feladják a küzdelmet, Shelbyt lekapcsolják a lélegeztetőgépről,
és ezzel M’Lynn legnagyobb félelme valósággá válik: elveszíti az egyetlen lányát.
Nos, ha az ember lánya könnyed filmet keres péntek
vagy szombat estére, akkor nem ez a legmegfelelőbb választás, az biztos. Mégis
van valami ebben a közel huszonhét éves filmben, amit nem lehet csak úgy a
szőnyeg alá seperni. A mesés színészi alakítások mellett a történet is
lenyűgöző: mi mindent képes megtenni egy édesanya a gyermekéért, és mennyire
erősen és kitartóan kapaszkodik az utolsó szalmaszálba még akkor is, amikor
körülötte már mindenki tisztában van azzal, hogy nincs remény.
Láttátok a filmet, vagy esetleg a színházi darabot? Hogy
tetszett?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves Szelencenyitogató!
Köszönöm, hogy időt szántál rám, és megosztottad velem a véleményedet!