Szelencepolc
Jojo Moyes: Mielőtt megismertelek
A fülszöveg és
borító alapján választó lány vagyok, ritkán olvasok olyan könyvet, amit valaki
ajánlott. Ennek részben az az oka, hogy nem szeretném összetörni a másikat
azzal, ha esetleg nem tetszik a könyv, mert én is elkámpicsorodok, ha az
általam ajánlott könyv nem nyeri el a másik tetszését. Tényleg? NEM
tetszett? De hát ez a könyv hihetetlenül jó! A szereplők, a történet, és a
csavar a végén! Mi, hogy sablonos volt? Olvastál te már jó könyvet egyáltalán!? És
így tovább. Mindezek fényében kicsit félve fogtam bele Kata
ajánlására Jojo Moyes: Mielőtt megismertelek c. regényébe.
(Minimális spoilerveszély várható!)
Én bírom a drámát,
a szenvedést, az olyan filmeket és könyveket amitől az ember lánya nem ragad
bele abba a rózsaszínű vattacukor „minden
oké és táncolunk a szivárvány alatt” maszlagba. Nem mondom, időről-időre
jól esik elolvasni egy-egy ilyet, de magamtól mégis előbb választok valami
drámával kecsegtető regényt, mint a jól megszokott szerelem-kis csavar-a végén
úgyis együtt leszünk könyvet. Jojo Moyes regénye mondhatni
kapóra is jött, a baráti ajánlás mellett a fülszöveg is sok jóval kecsegtetett.
Louisa Clark egy
ólmos angliai kisváros lakója. Rajta kívülálló okok miatt még a mamahotelben
lakik családjával – a beteg nagyapával, anyjával, apjával, nővérével, és annak öt
éves kisfiával él együtt. Egy nap azonban becsap a villám, és Louisa hirtelen
munkanélküli lesz. Mivel a családban ő az egyetlen kereső, elslattyog a
munkanélküli hivatalba, ahol hosszas huzavona után egy gondozói munkát
ajánlanak neki egy igen elit környéken.
Will Traynor harmincöt
éves, ereje teljében lévő fiatal férfi – volt. Ahogyan az lenni szokott egy szempillantás
alatt veszített el mindent – a szuper állását, a katalógusszépségű barátnőjét, a
fényűző életét, amikor egy motoros elütötte őt a forgalmas londoni utcán. Will mind
a négy végtagja lebénul, kerekesszékbe kerül, és folyamatos ellátásra szorul.
Bár a családja, és a gondozói mellette vannak a férfi mégis szomorú, magányos,
és depressziós – amit mogorvasággal és nemtörődömséggel próbál palástolni.
Ebbe a
depressziós fellegbe robban be a cserfes, optimista, fura ruhákat viselő
Louisa, akit hidegzuhanyként ér Will hozzáállása az emberekhez, az élethez, a
világhoz. Megkockáztatom, az első hetven
oldalon nem is igazán tudja hova tenni ezt a merőben új helyzetet. Hogyan
közeledjen Willhez? Miről beszélgessen vele? Egyáltalán hogyan kell viselkedni
egy olyan emberrel, akinek egyik végtagja sem mozog?
„Soha, soha nem fogom megbánni azokat a
dolgokat amiket tettem. Mert ha az embernek egy ilyen székben kell rostokolnia,
az emlékeiben élő helyeken kívül többnyire nem nagyon mehet máshová.”
A helyzetük, és
a kapcsolatuk napról napra változik. Will kezdeti mogorvaságát Lou karakánsága
oldja, az (eleinte) konfliktusos kapcsolatuk mesteri párbeszédekben bontakozik
ki, majd szintén a nyelvi szinten oldódik meg.
Vannak azonban
helyzetek, amelyeket még egy alaposan átgondolt és jól felépített érvrendszer
sem tud megoldani – mint például Will elhatározását az élete méltóságteljes
befejezésére. Louisa feladata a férfi ápolása mellett, hogy lebeszélje őt a
tervről…
Csipkelődő,
helyenként cinikus párbeszédek, a mogorvaságtól a cinkosságig terjedő
összekacsintások – az alaptörténet mellett ezek a legerősebb ismérvei Jojo
Moyes regényének. A karakterek szépen megformáltak: a jellemfejlődésüknek az
egész regényt körbeölelő íve van. Louisa a nagyszájú fura ízlésű kislányból
nagyszájú fura ízlésű nő lesz; még Will a mogorvaságát néha kedvességre
cseréli.
„– Nem a rohadt répadarabok akasztanak ki.
Hanem az, hogy az ételembe csempészi őket egy őrült nő, aki az evőeszközöket
Miszter és Misszisz Villának nevezi.
– Az csak vicc volt. Figyeljen, hadd vigyem ki a répát és…
Will elfordult.
– Az csak vicc volt. Figyeljen, hadd vigyem ki a répát és…
Will elfordult.
A maga nemében
páratlan, ám sírós könyv. Aki a boldogan éltek még meg nem haltak tündérmesét
szereti, elégedetlen lesz a regénnyel. Aki az életet szereti, az szeretni fogja
a Mielőtt megismertelek-et, mert ez az élet – konfliktusok, egymásra találás, a
lehetőségekhez mért maximális boldogság, és elengedés.
„–
Még egy kávét? – kérdezte a pincér, aki ismét megjelent mellettem.
Rápislogtam. Fiatalabb volt, mint gondoltam, és hirtelen levetkőzte az enyhe gőgöt, ami odáig áradt belőle. Talán a párizsi pincéreket arra oktatják, hogy bánjanak kedvesen a kávézójukban zokogó nőkkel.”
Rápislogtam. Fiatalabb volt, mint gondoltam, és hirtelen levetkőzte az enyhe gőgöt, ami odáig áradt belőle. Talán a párizsi pincéreket arra oktatják, hogy bánjanak kedvesen a kávézójukban zokogó nőkkel.”
Jó hír a
rajongóknak, hogy a híre regényből film is készült, amelyet nyáron kezdenek
majd vetíteni a hazai mozik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves Szelencenyitogató!
Köszönöm, hogy időt szántál rám, és megosztottad velem a véleményedet!