Szelencepódium
- Szelencefélsiker
a jubileumi Dzsungel könyve
Szégyen ide,
szégyen oda, be kell vallanom, hogy én bizony még soha, de soha nem láttam a
Dzsungel könyvét színpadon. Az évek alatt megszámlálhatatlan alkalommal előjött,
hogy egyszer, talán, valamikor, a jövőben el kellene látogatni a Pesti
Színházba, és megnézni a Geszti-Dés szerzőpáros remekművét, mégsem volt rá soha
alkalom.
Egyik nap, egy
netes barangolás alkalmával futottam bele a hírbe, hogy a darab ismét
fordulóponthoz közelít, méghozzá az 1100. előadáshoz.
Kapva kaptunk
tehát az alkalmon, és megpróbáltunk jegyet vásárolni az előadásra. Kattintgatok
a honlapon, mint a vakegér, és a szívem kihagyott egy ütemet, amikor láttam,
hogy alig tíz jegy van az előadásra – nyilván péntek este nyolc óra volt ekkor.
A neten sajnos nem tudtam kártyával fizetni, ezért az éjszakát álmatlanul
hánykolódva töltöttem, és másnap reggel lélekszakadva rohantam az Alléba a
közönségszervező pulthoz, hogy „Könyörgöm mondja, hogy még van négy jegy a
Dzsungel könyvére!”
Volt.
Ki ne ismerné az
indiai erdőben, farkasok között nevelkedő Maugli történetét, akit Bagira
istápol, Balu pedig életre nevel? Ha nem is olvastuk Kipling
novellagyűjteményét, a Disney rajzfilm jellegzetes képkockái sokak számára
ismerősök lehetnek.
Maugli
történetét hazánkban a Geszti Péter-Dés László-Békés Pál szerzőtrió állította
színpadra, Hegedűs D. Géza rendezésében. Az előadás sikere mondhatni páratlan a
magyar színjátszás történetében, hiszen ez az első olyan magyar zenés játék, mely ugyanazon a
játszóhelyen, ugyanabban a rendezésben túllépte az ezres előadásszámot – ami valljuk
be, nem kis teljesítmény!
Dés László egy interjúban azt
nyilatkozta, „A dzsungel könyve nagyon hálás anyag, egyrészt a történet
komplexitása és mélysége miatt, másrészt mert minden egyes állatszereplőhöz
más-más zene passzol”. Geszti Péter,
akit szövegíróként jegyzi a darabot, a következőt mondja: „A dzsungel könyve a
benne rejlő »duplacsavar« miatt igazán izgalmas, hisz’ a darabban emberek
játszanak olyan állatokat, akik tipikus emberi tulajdonságokat jelenítenek meg.”
Duplacsavar ide vagy oda, a Dzsungel
könyvének van egyfajta megmagyarázhatatlan hangulata – a táncosok precíz
mozdulata, a jelmezek egyszerűsége, a színészek játéka, a zene és a szövegek
együttese mind-mind meghatározó elemei a darabnak, nem szabad őket külön
vizsgálni és apró mozaikkockákra szedni, itt bizony együtt kell nézni a nagy
egészet.
Nem szeretném feleslegesen szaporítani a
szót, ezt a darabot meg kell nézni.
Kisgyerek módjára kell szurkolni
Mauglinak, hogy Balu ne üssön túl nagyot amikor beindul a pofonofon.
Felnőtt nőként kell szurkolni magunknak,
hogy Balu halálakor ne zokogjunk hangosan – majdnem, ismétlem ez majdnem
sikerült is.
Nagyra nőtt gyerekként kell mosolyogni
azokkal a kisgyerekekkel, aki az előadás alatt vérmérsékletüknek megfelelően
halkan vagy hangosan biztatják vagy éppen figyelmeztetik a szereplőket a
közelgő veszélyre.
Kicsiknek, nagyoknak, telteknek és
karcsúaknak, optimistáknak és pesszimistáknak, mindenki aki szereti, aki nem,
aki szívből, aki igazán… Nektek ajánlom a Dzsungel könyvét.
A Szelencetitkok lista 37-es pontja: megnézni
öt olyan színházi darabot, amit még nem láttam
5/1 – A Dzsungel könyve
Kedves Szelencenyitogatók! Nektek volt
szerencsétek az előadáshoz?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kedves Szelencenyitogató!
Köszönöm, hogy időt szántál rám, és megosztottad velem a véleményedet!